min palm kommer att vila i jorden där, stående i min trädgård

Nu sitter jag med en klump i magen efter att ha sett Riksteaterns Baghdad Burning. Första gången jag läste om den hade jag en fundering om att gå och se den med Tant Grön-ungdomarna, men på grund av stägning och stök blev det inte så. Det blev istället Rikard och jag, och det passade mig bra. På scen stod Aminah Al Fakir Bergman, Nidhal Fares och Tona Ishag. Pjäsen är baserad på blogginlägg från Riverbends blogg. Hon började blogga från Irak den 17 augusti 2003, efter USAs invasion av Irak, i hennes första inlägg skriver hon "I'm female, Iraqi and 24. I survived the war. That's all you need to know. It's all that matters these days anyway." Det verkar då som om kriget var över, men hon fortsätter blogga om kriget till och med oktober 2007, då efter att ha flytt till Syrien. Men sen slutar inläggen.
Pjäsen handlar alltså om kriget i Irak, Aminah Al Fakir Bergman spelar Riverbend, Tona Ishag är journalist och ger oss fakta om kriget under pjäsens gång och Nidhal Fares berättar bland annat om sina egna upplevelser från kriget. Har ni möjlighet att se den så gör det! Den är gripande.

Kommentarer
Postat av: Kim Ekholm

Okej, Får kolla upp det där... Åhhh nu snöar det.. Åhhh:)

2008-11-21 @ 15:27:53
URL: http://kimza.se
Postat av: Kim Ekholm

Jaså, var du i uppsala?:)

2008-11-23 @ 14:01:46
URL: http://kimza.se
Postat av: Kim Ekholm

Okej, då förstår jag...:)

2008-11-24 @ 22:15:55
URL: http://kimza.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0