reser för mig själv, långt bort för att leta reda på, allt solsken som jag missat

Hur påverkar identitet andraspråksinlärning? Det är vad jag skriver om just nu. Sex sidors arbete, eller tvåtusenfemhundra till tretusen ord, om identitet och andraspråksinlärning. Visst skulle jag kunna skriva mer, men jag skulle behöva mer tid och mer stöd. Uppgiften ska lämnas in på onsdag, men jag vill bli färdig ikväll (inatt) eftersom vi börjar en ny kurs imorgon. Men det går trögt! Blev färdig med litteraturdelen i onsdags, men diskussionen har fastnat helt. Ämnet är väldigt intressant, men som sagt, för lite tid och för lite stöd gör att uppgiften blir svår att genomföra. Jag har valt att fokusera på ungdomsslang (förortsslang, rinkebysvenska, blattesvenska osv.) och hur skolan tar tillvara och arbetar med alla de identiteter (kulturer) som finns i klassrummen. I en av artiklarna behandlar Charlotte Haglund (2004) en undersökning hon har genomfört i en skola. Hon har studerat hur lärare möter elever i klassrummet och intervjuat eleverna. Hon har bland annat tagit upp ett exempel där en pojke från Grekland mumlar något till en lärarvikarie. Lärarvikarien frågar då "Va?" och Pojken svarar "Jag sa inget". Då säger vikarien "Hörru, du är i Sverige nu, kan du inte prata ren svenska?". Detta är observerat i ett svenskt klassrum år 2000! Självklart kan man vilja att eleverna inte ska mumla, men att säga till dem på det sättet skapar bara osämja och rasism.

Jag borde fortsätta med fördjupningen nu, snart ringer Rikard och frågar om jag har skrivit något. Då skulle det kännas bra att svara ja. Igår var vi i Norrköping, vi gick på stan och jag köpte julklappar. Vi lyckades pricka in precis rätt helg för under dagen upptäckte vi att det var rättvis julmarknad på Arbtetets Museum. Världsbutiken, UNICEF och alla möjliga organisationer var där. Trevligt!
Idag var det julmarknad (dock inte rättivs) i Motala. Jag jobbade som sagoläsande tomtemor ute i kylan i fem timmar. Kallt var det, men ganska roligt!
Annars spenderar jag mycket av min tid åt att planera Tant Grön. Har tänkt bli klar med en ganska noggrann planering inför våren innan jul. Har börjat fundera lite på om man kan ha musikkvällar där. Med lokala band som spelar. Det vore roligt!!
Nu är det skrivdags!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0