val

När jag vaknade idag slog jag på TV:n och fick veta att Barack Obama hade vunnit valet. I januari blir han USA:s president. Jag kom att tänka på ett inlägg som jag skrev i för över fyra år sedan i min skunkdagbok. Eller, jag skrev väl inte så mycket själv, hela inlägget var ett citat om The Global Gag Rule från Afrikagruppernas tidning Södra Afrika. The Global Gag Rule innebär i korthet att USA inte ger något bistånd, eller bidrag, till organisationer som arbetar för ökat kondomanvändande samt utför eller informerar om legala aborter. Bush återinförde den år 2001 och i artikeln från Södra afrika står det bland annat att under det första året efter återinförandet av denna lag hade man kunnat  "förhindra två miljoner oönskade graviditeter, 800 000 aborter, 4 700 fall av förlossningsdöd samt 77 000 falla av spädbarnsdöd" Detta bara under första året!
Jag hoppas det blir bättring nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0